Vídeos sobre quantitatius amb explicacions teòriques (més bones que les meves) i pràctiques:
A continuació teniu una ampliació dels pronoms febles (petició que surt d'alguns de vosaltres, jo no en vull culpes...). No és obligatori fer els exercicis, ni llegir les fotocòpies, ni tan sols descarregar-se l'arxiu.
Són exercicis extrets d'un llibre de B2 (hi he eliminat coses) però que us poden servir per automatitzar més aquesta qüestió gramatical que tant us preocupa.
Hi ha exercicis de CD, CI, i els pronoms EN i HI.
I més avall, hi ha una vídeo. Segur que estau d'acord amb la proposta!
Per mirar la televisió en català:
Fa uns anys, IB3 va emetre una sèrie d'humor titulada Mossèn Capellà. Es tracta d'una versió de l'exitosa sèrie gallega Padre Casares. Us la recoman per si voleu riure una estona (clic a la imatge):
10 de gener de 2017:
Hem parlat de menjars i, especialment de l'orgull llonguet i de melicotó. Clicau damunt les imatges si en voleu més informació:
NÚMEROS!
Els nombres poden ser cardinals o ordinals.
A continuació teniu els cardinals (recordau la norma del guió D-U-C):
REMARQUES:
- Anau alerta a no confondre "u" (número u) amb el determinant article indefinit "un / una". Per exemple, el nom de la xifra entre el 0 i el 2 és el número u, en anar al teatre, podem seure a la fila u, o començarem una cursa pel quilòmetre u, o el primer dia de l'any és dia u de gener.
En canvi, quan funciona com a determinant numeral (va davant el nom) direm: tenc un dia de vacances, tenc una setmana de vacances.
- Els números 1 i 2 tenen femení (un / una, dos / dues) i concorden amb el substantiu al qual acompanyen: un amic, una amiga, dos amics, dues amigues.
I aquí hi ha la llista dels ordinals:
Teniu en compte que quan s'abreugen, es posa la darrera lletra de l'ordinal (i aquesta lletra, no "vola" com en castellà, sinó que va "en terra"):
1r (primer) / 1a (primera)
Quan s'abreugen en plural, posam les dues darreres lletres de la paraula:
1rs (primers) / 1es (primeres)
En aquest centre d'estètica tenen qualque problema amb les parts de cos. Vosaltres que les sabeu totes, li podeu ajudar?
I si us falla qualque part del cos, les podeu practicar amb aquest joc (clic) i amb aquest altre joc (clic).
ADVERBIS
Si anau malament amb els adverbis i voleu anar bé, podeu fer aquests exercicis, que són bons per millorar. Així deixareu de ser alumnes dolents. ;)
El paquet complet d'apunts del CD!
Alumnes que maten professors...
Les paraules d'una sola síl·laba no duen accent (pa, peu, moix, gos, ou, pou...) amb l'excepció d'aquestes quinze:
Falta un accent (el que fa 15) que no surt a la llista i l'heu d'anotar vosaltres:
-SÒL (= terreny) EX: En aquesta zona el sòl és fèrtil.
-SOL (= astre) EX: Posa't crema solar per protegir-te dels rajos del sol.
Aquest dies hem fet verbs en passat, molts!
Com que ara ja estau al nivell "expert", us deix un resum de tot plegat (per posar ordre). I per favor, alerta amb l'ortografia!
Passat perifràstic o imperfet?
1. A l'esquerra tenim preguntes elaborades amb el passat perifràstic. Amb el passat perifràstic informem de situacions del passat que van succeir un cop o un nombre determinat de vegades. Parlem de generalitats, de conclusions.
2. A la dreta tenim preguntes amb l'imperfet. Amb aquest temps descrivim elements o fets del passat que van tenir durabilitat, estabilitat o una presència repetida en el temps: hàbits, persones, coses, situacions... Posem més atenció en els detalls.
Alerta amb l'ortografia del pretèrit imperfet!
Practicau la o amb aquest joc.
AIXÒ RAI!
Practicau la pronunciació de B i V:
HE TROBAT AQUEST ESQUEMA SOBRE EL GÈNERE QUE US POT SERVIR COM A REPÀS:
EL PRONOM HI:
Com que he tengut la sensació que no tothom ho ha entès, us deix un parell de recursos per aclarir-vos.
1. Aquí hi ha un tutorial sobre el verb haver-hi. No us preocupeu per la terminologia que empra la professora. L'important és entrendre l'ús del verb haver-hi.
2. I aquí, la part de teoria.
3. I per acabar, un joc per practicar.
ELS DÍGRAFS (els que se separen i els que no se separen):