DE NOVEMBRE ENLLÀ, AGAFA LA MANTA I NO LA DEIXIS ANAR

Dimecres, 29 de novembre

 

- Pràctica esses (sorda i sonora): exercicis (p. 140: 2,5) i fonètica en grup.

- Correcció i comentari redacció notícia

- Tema 11: ser i estar (p. 150-151) Del "ser" i "estar" bàsicament centrau-vos en això, que és el més important:

 

SER I ESTAR RESUM.pdf
Documento Adobe Acrobat 28.4 KB

Si voleu practicar-lo més, aquí en teniu alguns exercicis (les formes verbals estan en la variteta valenciana):

 

unitat_14_superior SER I ESTAR.pdf
Documento Adobe Acrobat 145.0 KB
unitat_14_superior SER I ESTAR sol.pdf
Documento Adobe Acrobat 70.3 KB

21. Dilluns, 27 de novembre

 

Avui hem fet un model de prova. En teniu els arxius aquí:

C1 2017 gener PROVA + SOLUCIONARI.pdf
Documento Adobe Acrobat 490.6 KB

20. Divendres, 24 de novembre (meitat de curs!)

 

- Hem acabat el tema 9 (p. 123-124): ordres (usos de l'imperatiu i del subjuntiu en ordres negatives). Si en teniu dubtes, tal vagada el vídeo que us deix més avall us anirà bé.

 

 

 

- Tema 10: Comprensió lectora: la carta. Hem fet èmfasi en el tractament del receptor de la carta (p. 131). Si encara en teniu dubtes, podeu practicar amb aquests exercicis:

EE VÓS - VOSTÈ ex 2011.pdf
Documento Adobe Acrobat 145.8 KB
EE VÓS - VOSTÈ sol 2011.pdf
Documento Adobe Acrobat 151.3 KB

- Ortografia: hem començat la essa sorda i la essa sonora!

- Morfologia: perífrasis verbals. Ampliau-ne els coneixements aquí:

19. Dimecres, 22 de novembre 

 

- Hem continuat repassant la B/V (ortografia)

- També hem continuat fent el CD (p. 265, ex 6)

- Exercici de comprensió lectora del tema 9

- Estructura de la carta i del correu electrònic (temes 9 i 10). Ampliau-ne els coneixements i aclariu dubtes aquí:

02 CARTA.pdf
Documento Adobe Acrobat 53.3 KB

18. Dilluns, 20 de novembre

 

- Morfologia verbal p. 109

- Inici del tema 9

- Exercicis de lèxic del tema 9

- Ortografia: B/V

- Repàs de pronoms febles (CD, p 265, ex. 3)

17. Divendres, 17 de novembre

 

- P 99: comprensió escrita

- La dièresi

- Morfosintaxi pàgines 106-107

- El complement directe (el "de" partitiu") + exercicis 4, 5 i 8 p. 265

- Repàs de vocalisme (A/E, O/U). Sobretot divergències català-castellà i errors més freqüents.

 

De partitiu.pdf
Documento Adobe Acrobat 16.7 KB

I per si necessitau més pràctica de la dièresi...

Dièresi TEORIA.pdf
Documento Adobe Acrobat 132.4 KB
Dièresi EXERCICI.pdf
Documento Adobe Acrobat 138.9 KB
Dièresi SOLUCIONARI.pdf
Documento Adobe Acrobat 141.8 KB

16. Dimecres, 15 de novembre

 

- Hem acabat (finalment!) el tema 7 i hem encetat el 8:

- Expressió oral: debat en grup sobre els horaris a les nostres vides (i a la dels altres també).

- Ortografia: la dièresi. Llegiu aquest interessant article sobre països de paisatges apaïsats. 

- Expressió escrita: la notícia (teoria + exemples).

- Expressió escrita: el resum (pàgina 99)

Dilluns, 13 de novembre

 

- Ortografia: avui hem continuat practicant amb els accents (oberts, tancats, diacrítics i divergències amb el castellà). P. 96-98

- Morfosintaxi: verbs p. 93-94.

- Hem encetat els pronoms febles. Per encalentir, un repàs del CD:

 

Identificació CD:
CD.pdf
Documento Adobe Acrobat 113.7 KB
Subtitució CD:
CD pronoms febles.pdf
Documento Adobe Acrobat 10.9 KB

FEIM UN INTERVAL MUSICAL?

14. Divendres, 10 de novembre

- Hem acabat el tema 6 i hem començat el tema 7.

- Exercici de comprensió auditiva (text descriptiu: Els Pirineus)

- Accentuació (casos especials): pràctica en parella.

- Verbs (p. 92): repàs de les particularitats essencials i gerundi

- Model de resum de la pàgina 59:

MODEL DE RESUM
En verd hi ha marcats els connectors (que no heu d'oblidar posar en un resum!)
El resum (tema 4) el cotxe del futur ja
Documento Adobe Acrobat 19.6 KB

 13. Dimecres, 8 de novembre

 

- Pràctica de o oberta i o tancada: accentuació.

- EE: narració boja en grup (han quedat força originals!)

- Gramàtica: repàs de diftong i hiat

 

12. Dilluns, 6 de novembre

 

Hem iniciat el tema 6 i han sortit dubtes molt interessants que he resolt a continuació:

- Lectura, lèxic: estil directe i indirecte

- EO: elaboració d'una narració boja en grup

- Determinants quantitatius (p. 80-81)

- Ortografia: accentuació (normal i diacrítica)

 

Aquí teniu una síntesi dels diacrítics:

La vostra correcció de les ressenyes de viatge:
CORRECCIÓ ressenya viatge PROJECCIÓ.pdf
Documento Adobe Acrobat 222.1 KB

És un error bastant estès d’associar qualsevol amb el gènere masculí i qualsevulla amb el gènere femení. Enlloc no he trobat un aclariment sobre aquesta confusió. Potser no se li ha acudit a ningú, però fent classes m’he trobat que més d’un cop l’alumnat t’ho pregunta o directament interpreten que qualsevulla és un quantificador indefinit “femení”…

Doncs no. Que quedi clar per sempre més que qualsevol i qualsevulla són formes que no tenen marca de gènere, de la mateixa manera que qual no té dues formes: qual i *quala… Hem de dir:

  • És un tema del qual parlarem més endavant.
  • És una qüestió de la qual (no pas *de la qualaparlarem més endavant.

Deixant de banda que la forma qualsevulla ja no se sol fer servir, fixem-nos que al diccionari hi trobaríem uns altres “remastons”: onsevulla (o onsevulga) que en castellà seria dondequiera o doquier; comsevulla i quisvulla (en castellà serien comoquiera quienquiera). 

11. Divendres, 3 de novembre

 

Avui hem acabat el tema 5:

- Lèxic: frases fetes i sentits metafòrics (p. 65)

- Un poc de pràctica d'apostrofació + can / son 

- Morfosintaxi: pronoms i determinants (llur, propi, mateix)

CAN SON.pdf
Documento Adobe Acrobat 22.6 KB