DE NOVEMBRE ENLLÀ, AGAFA LA MANTA I NO LA DEIXIS ANAR
Dimecres, 29 de novembre
- Pràctica esses (sorda i sonora): exercicis (p. 140: 2,5) i fonètica en grup.
- Correcció i comentari redacció notícia
- Tema 11: ser i estar (p. 150-151) Del "ser" i "estar" bàsicament centrau-vos en això, que és el més important:
Si voleu practicar-lo més, aquí en teniu alguns exercicis (les formes verbals estan en la variteta valenciana):
21. Dilluns, 27 de novembre
Avui hem fet un model de prova. En teniu els arxius aquí:
20. Divendres, 24 de novembre (meitat de curs!)
- Hem acabat el tema 9 (p. 123-124): ordres (usos de l'imperatiu i del subjuntiu en ordres negatives). Si en teniu dubtes, tal vagada el vídeo que us deix més avall us anirà bé.
- Tema 10: Comprensió lectora: la carta. Hem fet èmfasi en el tractament del receptor de la carta (p. 131). Si encara en teniu dubtes, podeu practicar amb aquests exercicis:
- Ortografia: hem començat la essa sorda i la essa sonora!
- Morfologia: perífrasis verbals. Ampliau-ne els coneixements aquí:
19. Dimecres, 22 de novembre
- Hem continuat repassant la B/V (ortografia)
- També hem continuat fent el CD (p. 265, ex 6)
- Exercici de comprensió lectora del tema 9
- Estructura de la carta i del correu electrònic (temes 9 i 10). Ampliau-ne els coneixements i aclariu dubtes aquí:
18. Dilluns, 20 de novembre
- Morfologia verbal p. 109
- Inici del tema 9
- Exercicis de lèxic del tema 9
- Ortografia: B/V
- Repàs de pronoms febles (CD, p 265, ex. 3)
17. Divendres, 17 de novembre
- P 99: comprensió escrita
- La dièresi
- Morfosintaxi pàgines 106-107
- El complement directe (el "de" partitiu") + exercicis 4, 5 i 8 p. 265
- Repàs de vocalisme (A/E, O/U). Sobretot divergències català-castellà i errors més freqüents.
I per si necessitau més pràctica de la dièresi...
16. Dimecres, 15 de novembre
- Hem acabat (finalment!) el tema 7 i hem encetat el 8:
- Expressió oral: debat en grup sobre els horaris a les nostres vides (i a la dels altres també).
- Ortografia: la dièresi. Llegiu aquest interessant article sobre països de paisatges apaïsats.
- Expressió escrita: la notícia (teoria + exemples).
- Expressió escrita: el resum (pàgina 99)
Dilluns, 13 de novembre
- Ortografia: avui hem continuat practicant amb els accents (oberts, tancats, diacrítics i divergències amb el castellà). P. 96-98
- Morfosintaxi: verbs p. 93-94.
- Hem encetat els pronoms febles. Per encalentir, un repàs del CD:
FEIM UN INTERVAL MUSICAL?
14. Divendres, 10 de novembre
- Hem acabat el tema 6 i hem començat el tema 7.
- Exercici de comprensió auditiva (text descriptiu: Els Pirineus)
- Accentuació (casos especials): pràctica en parella.
- Verbs (p. 92): repàs de les particularitats essencials i gerundi
- Model de resum de la pàgina 59:
13. Dimecres, 8 de novembre
- Pràctica de o oberta i o tancada: accentuació.
- EE: narració boja en grup (han quedat força originals!)
- Gramàtica: repàs de diftong i hiat
12. Dilluns, 6 de novembre
Hem iniciat el tema 6 i han sortit dubtes molt interessants que he resolt a continuació:
- Lectura, lèxic: estil directe i indirecte
- EO: elaboració d'una narració boja en grup
- Determinants quantitatius (p. 80-81)
- Ortografia: accentuació (normal i diacrítica)
Aquí teniu una síntesi dels diacrítics:
És un error bastant estès d’associar qualsevol amb el gènere masculí i qualsevulla amb el gènere femení. Enlloc no he trobat un aclariment sobre aquesta confusió. Potser no se li ha acudit a ningú, però fent classes m’he trobat que més d’un cop l’alumnat t’ho pregunta o directament interpreten que qualsevulla és un quantificador indefinit “femení”…
Doncs no. Que quedi clar per sempre més que qualsevol i qualsevulla són formes que no tenen marca de gènere, de la mateixa manera que qual no té dues formes: qual i *quala… Hem de dir:
Deixant de banda que la forma qualsevulla ja no se sol fer servir, fixem-nos que al diccionari hi trobaríem uns altres “remastons”: onsevulla (o onsevulga) que en castellà seria dondequiera o doquier; comsevulla i quisvulla (en castellà serien comoquiera i quienquiera).
11. Divendres, 3 de novembre
Avui hem acabat el tema 5:
- Lèxic: frases fetes i sentits metafòrics (p. 65)
- Un poc de pràctica d'apostrofació + can / son
- Morfosintaxi: pronoms i determinants (llur, propi, mateix)